Kurs med Ruth McDowell

Lena tegner og forteller om sitt Grand Canyon-bilde

Fire fantastiske, lærerrike dager med innslag av frustrasjon og aha-opplevelser er tilbakelagt. Vi var 20 quiltere som har vært så heldige å ha Ruth McDowell for oss selv i fire dager til ende. Seansen fant sted på motellet "By The Way" mellom Sandefjord og Larvik. Ingen luksus, men utrolig hyggelig, velvillig og imøtekommende personell og lokaler som fungerte godt. Vi hadde vel alle forskjellig utgangspunkt. Noen hadde deltatt på Ruth’ kurs tidligere, noen hadde hatt anledning til å forberede seg på det kommende "masterpiece", andre igjen hadde ennå ikke helt bestemt seg for hvilket motiv man skulle velge. En stor takk til Kjersti Thoen som hadde åpent hus på arkitektkontoret uken før. Det var i alle fall til stor hjelp for meg!

Ruth’ bilder tar ofte utgangspunkt i et foto. Bildet blir forstørret og forenklet. Det dreier seg om å få det "sybart". Veien frem til man får dykke ned i stoffhaugen synes lang… Her skal det tegnes! Man må finne hovedsømlinjene. Unngå "puslebiter" dvs. inneklemte biter det er vanskelige å sy til neste bit. Mange begynte for smått og det ble foretatt flere turer til kopisenteret i Larvik.

Men innen avreise i dag hadde vi alle en slags oversikt over prosjektene våre, selv om vi er langt fra ferdige. Men ambisjonene er høye og nye prosjekter er allerede planlagt!

En stor takk til Lise Bergene også som ikke bare tok initiativet og arrangerte det hele, men hun inviterte oss også hjem til seg og serverte nydelig chili con carne i sitt nyoppussede studio.

Dette innlegget ble publisert i Quilting. Bokmerk permalenken.

4 svar til Kurs med Ruth McDowell

  1. Ingrid Kvarven sier:

    Mmmm eg skal på det kurset neste helg. Både gleder og gruer meg! Mest gleder….
    Arbeidet ditt ser flott ut. Blir det eit tre? Gleder meg til å sjå det ferdig! Ingrid K. på Stord

  2. Det er nok mange som har litt prestasjonsangst i forkant av disse kursene, men dere har ingenting å frykte. Alle får god hjelp av Ruth i tur og orden. Hun er en fantastisk pedagod! Bildet mitt er av et dødt tre som står på kanten av ett av utsiktspunktene ved Grand Canyon. Fotoet ble tatt for 10 år siden, og planen har lenge vært å sy noe herfra. Jeg samlet t.o.m. noen små stener for å ha de riktige fargene og kjøpte noe stoff allerede den gang. Husk å ta med noen såkalte «stygge» stoff. Det er utrolig hva som kan bli prikken over i’en. Lykke til!

  3. Gudveig HN sier:

    Det kurset med Ruth ser absolutt spennende ut! Skulle gjerne ha vært med, men får nøye meg med å glede meg til å se det ferdige resultat….og kanskje litt underveis….
    Hilsen Gudveig HN i Oslo

  4. Kjersti sier:

    Takk for sist, Lena!
    Jeg er sliten ennå, jeg. Håper å få «snekret» noen blomsterbiter videre i morgen. Kurset var kjempeartig, selv om det var 2. gang for meg. Ruth er en god læremester, og veldig morsom i tillegg.
    Hilsen Kjersti T.

Legg igjen en kommentar

