Quilt Market Minneapolis 2006

I våres besøkte jeg Quilt Market i Minneapolis, USA. Jeg skrev til Quiltebladet (Norsk Quilteforbunds medlemsblad) nr. 3/2006 om dette. Her er artikkelen, litt omarbeidet, med noen flere bilder og dessuten noen lenker der jeg kunne finne dem.

International Quilt Market, kalt Market blant deltakerne, er verdens eneste fagmesse for quilteindustrien. Messen arrangeres to ganger i året i USA. Første gang var i Houston høsten 1979 og siden 1983 har vårmessen også vært et årlig arrangement. Høstmessen finner alltid sted i Houston og etterfølges av International Quilt Festival, som er åpen for alle. Spring Market  arrangeres forskjellige steder hvert år. I år var messen i Minneapolis, Minnesota. Jeg reiste dit sammen med Åse Grydeland, distributør av tråden fra Valdani, som jeg er forhandler av i Norge. Det å komme til Minneapolis var i seg selv ganske spesielt for to nordmenn. Souvernirbutikken så akkurat ut som den på Gardermoen, bortsett fra at alt var mye billigere! De fleste har en slektning fra Trysil eller kanskje Drammen, vet hva lefse er og sier "Jaa" når de samtykker – akkurat som de gjør i filmen "Fargo", for de som har sett den. Damen bak disken syntes det var "neat" at jeg var ordentlig nordmannÅse Grydeland bor i USA og er Valdanis distributør vis-a-vis de skandinaviske landene med fast adresse i Norge. Å kalle seg norsk kan nok bety så mangt på de traktene. Men det var ikke for å dyrke våre forfedre vi var kommet til Minneapolis. Jeg fikk kjøpt fingerbøl, som jeg samler på, og deretter tok vi en taxi til hotellet.

Market henvender seg først og fremst til quiltebutikker, men også instruktører og internasjonale distributører deltar. 3.000-3.400 besøkende fordelt på mer enn 20 forskjellige nasjoner er påmeldt. Vi skulle bo sammen med tre andre i samme bransje: Jackie Paton, som underviser i egne mønster samt designer fargekolleksjoner for Valdani, Mary Jane Carey, som har egen quiltebutikk i huset sitt i New Hamshire og Shirley Henriksen, som har flere quiltebutikker i California. For meg som ikke hadde deltatt på dette før, var det nyttig å bli kjent med dem alle sammen. For det første fikk jeg gode råd om hvordan jeg skulle "angripe" markedet de neste fire dagene. Dessuten var det så  morsomt å vise frem dagens fangst, dele opplevelser og prøve ut idéer på folk som faktisk var interessert! De fleste av oss har vel kommet hjem fra kurs, årsmøte og utstillinger og funnet en nedslående manglende interesse for vår lidenskap blant familiens øvrige medlemmer.

Første dagen arrangeres noe som heter "School House Series". Da har stoff-fabrikanter, forfattere av nye quiltebøker, opphavsmenn til nye linjaler og teknikker etc. 15-30 minutters lange økter hvor de presenterer sine produkter. Det er ca. 15 slike økter å velge mellom til enhver tid, så man gjør lurt i å vurdere nøye hva man skal konsentrere seg om. For de fleste er det en utfordring. Man vil jo så gjerne få med seg alt.

Samme kveld var det duket for en to timers lang "Sampler Spree". Her har butikkeierne muligheten til å kjøpe små kvanta for å prøve ut varen. De fleste leverandørene som har stand her, har gode tilbud, og mange kjøper nok til eget forbruk denne kvelden. For meg gikk det mest i stoffpakker med fat quarters, for jeg visste at stoff  ville bli solgt kun i hele ruller dagen etter.

De tre neste dagene var selve messen åpen. 550-600 selgere fordelt på 27 rader med boder på hver side! Første dagen var jeg blitt rådet til å bare gå og se, samt notere hvem jeg ville snakke nærmere med. Det var nok lurt. Idéene stod i kø i hodet mitt, og man hadde jo lyst til å starte med det meste. Jeg hadde imidlertid gått noen runder med meg selv og bestemt meg for å begrense innkjøpene til prosjekter relatert til planlagte kurs til høsten og bruk av tråd, både quiltetråden og 12 vekt perlebomull. Og bare her var det mye å velge blant.

Donna Dewberry (t.h.) og undertegnedeMan hadde fått anledning til å forberede seg noe på forhånd. Ved påmelding til Market kunne man også melde seg på minikurs. Disse ble arrangert på morgenen fra 8-930, før selve messehallen åpnet. Her kunne man se litt nærmere på en spesiell teknikk, få demonstrert en linjal, bli kjent med en ny type vatt etc. Mer en 15 forskjellige kurs ble tilbudt hver morgen. Jeg gikk et kurs med Donna Dewberry, som har skrevet boken One Stitch Quilting med Cindy Casciato. Lenas lille One Stitch-prosjektOne Stitch Quilting er en ny, rask og enkel måte å designe og quilte på. Ved hjelp av en vatt med linjer (som jeg nå selger på www.baremaahadet.com) og lim lager du toppen og setter sammen alle tre lagene før du syr et eneste sting. Ingen sammensying og ingen tråkling! Til slutt vatteres teppet med dekorative sting. På Donnas minikurs fikk alle deltakerne prøve seg på et prosjekt, og jeg ble faktisk ferdig!

Needlepunch-mønster av Jennifer Clemen, Cottonwood CreationsNeedle Punching er en slags kjapp ryeknyting i miniatyr format. Man bruker en spesiell nål, som gir løkker på baksiden av arbeidet. Man bruker en tettvevd musselin (såkalt weavers’ cloth) og ramme. Tråd jeg har funnet egner seg best er 3 tråds floss eller perlebomull, men man kan helt sikkert eksperimentere med andre tråd- og garnkvaliteter. Nålen kommer også i flere størrelser, så her er det mulig å leke. Nålen har vært på markedet i mange år, men det er først nå dette har blitt populært i USA. Nålen finnes også i norske quiltebutikker. Mønsterne er ofte små, f.eks. 5×5 cm og gjerne enkle. Man kan også lett lage mønster selv. Ta en titt på ditt quiltelags logo og se om ikke den egner seg. (Utstyr og noen mønstre for salg på www.baremaahadet.com.)

Sharon Hultgren, designer av EZ easy circle ruler, demonstrerer sin nye linjal på EZ Qultings stand.Stitchery har v
ært populært i Norge en stund, og mitt inntrykk er at det er mer utbredt her enn i USA. Mange av mønstrene kommer fra Australia, men det finnes amerikanske mønster også. Det er dessuten lett å lage egne mønster. Barnetegninger egner seg meget godt, også barnas første små historier.

Jeg fikk bl.a. demonstrert en linjal, Easy Circle Cut fra EZ, designet av Sharon Hultgren. Den gir deg muligheten til å kutte perfekte sirkler i forskjellige størrelser med en vanlig 45 mm rotary cutter. Sharon lot seg velvillig fotografere til NQF’s blad og kommer gjerne til Norge for å undervise. (Denne linjalen finner du også på www.baremaahadet.com.)

Midt inne i messelokalet var det utstilling, som i seg selv var verdt et besøk. Utstillingen dekket resultatet av flere utfordringer, bl.a. konkurranser utlyst av diverse symaskinleverandører. En del viste klær, en annen tepper fra rundt omkring av verden. Den som fikk mest Glimt fra utstillingsområdetoppmerksomhet var nok den ved navnet "I remember Mama", som nå er utgitt i bokform under samme navn.

Myten om at alt er stort i Amerika stemmer! Vi er bare litt over 4 millioner mennesker i Norge og da får du bare så mange quiltere. Og bare så mange quiltere elsker hunder, så det er klart at salgspotensialet for hundestoff, uansett hvor søtt og morsomt man synes det er, er begrenset. Det er lett å la seg rive med og tenke stort når man er her borte. Messen besøkes av 3.000-3.400 butikker/instruktører. Noen norske butikker er representert, flere burde kanskje ta turen, om ikke to ganger i året, om ikke hvert år, så er min anbefaling at man bør ha vært der. Det er noe med det å faktisk treffe sine samarbeidspartnere og skapeIdeer til festantrekket... en relasjon. Alex Andersen, Amy Butler og Jan Mullen var alle der, og de er hyggelige å snakke med. Kanskje har de en slektning i Trysil også? Hvem vet? Som nordmann skiller du deg ut og blir lett husket. Dessuten, om vi er aldri så mye individualister, er vi nok en relativt homogen masse, med et ganske likt øye for ting. Det var neppe helt tilfeldig at jeg flere ganger i løpet av disse dagene befant meg på samme stand som Katrine fra Katrines Quiltestue i Oslo.

Så hva var nytt denne våren? Nå var jo dette min første tur til Market, men det var ingen tvil om at det dreide seg mye om enkle blokker, firkanter og trekanter i kombinasjon og med mye maskinquilting, brodering og annen pynt. Det var også mye sirkler å se, hvilket definitivt var en klar tendens også på Quilters’ Connections årlige utstilling et par uker senere. Jeg vil rapportere fra denne utstillingen i NQF’s neste nr. (og den kommer her på bloggen etterhvert også.)

Dette innlegget ble publisert i Quilting. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

